Deze week starten we een campagne om aandacht te vragen voor de toenemende agressie en bedreigingen tegen winkelmedewerkers. Recente cijfers laten zien dat liefst 12% van de werknemers in de detailhandel slachtoffer is van intimidatie of bedreigingen. Om dit probleem onder de aandacht te brengen, zetten we in op een breed scala aan initiatieven, waaronder trainingen en e-learningmodules. Voor de promotie van de trainingen starten we vandaag met lokale radio- en tv-commercials.
Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer is een zorgwekkende trend, vooral in de detailhandel. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS) blijkt dat de sector op de derde plaats staat qua slachtofferschap van ongewenst gedrag. "De impact van dit gedrag is niet alleen groot voor de directe slachtoffers, maar beïnvloedt ook het algehele werkklimaat en de veiligheid voor werknemers," zegt Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland.
Inhoud van de campagne
Van 20 november tot 3 december vragen tv- en radiocommercials in Noord-Holland aandacht voor de problematiek. Daarnaast bieden we praktische ondersteuning aan medewerkers en ondernemers in de vorm van trainingen en e-learningmodules. Deze tools zijn gericht op het verbeteren van vaardigheden om agressie en intimidatie effectief te hanteren en de veiligheid van winkelpersoneel te waarborgen.
Ondersteunende activiteiten
Via onze agenda kunnen belangstellenden zich aanmelden voor gratis trainingen en de e-learningmodules van PVO Noord-Holland. Deze programma's zijn speciaal ontwikkeld om winkelpersoneel te voorzien van handvatten en technieken om met lastige situaties om te gaan en de kans op escalatie te minimaliseren.